Sunday, 17 January, 2021

Ενίσχυση μνήμης. Πώς επιτυγχάνεται;


Είτε πρόκειται για περιστασιακό μπλοκάρισμα της μνήμης, είτε για το φόβο ότι με την ηλικία το μυαλό δεν θυμάται καλά, πάντα υπάρχει χρόνος για να προλάβουμε την αδρανοποίηση του μυαλού.

Σύμφωνα με μια δημοσίευση στο «Harvard Health Publishing», αποσαφηνίζει τις διάφορες αλλαγές που μπορεί να κάνει κανείς από νωρίς στη ζωή του, για να βελτιώσει τη μνήμη του.

Ποιες είναι λοιπόν αυτές οι αλλαγές;

Άσκηση

Πρόσφατη έρευνα του Κέντρου Μελετών Υγείας του Σιάτλ επισημαίνει, ότι η τακτική άσκηση μειώνει τον κίνδυνο άνοιας και Αλτσχάιμερ. Οι ερευνητές παρακολουθούσαν για έξι χρόνια τη γνωστική ικανότητα 1,740 συμμετεχόντων, οι οποίοι ήταν 65 ετών και άνω. Από αυτούς το 19,7%, που ασκούνταν λιγότερο από 3 φορές την εβδομάδα, εκδήλωσε άνοια.

Διατροφή

Ένα μοντέλο διατροφής πλούσιο σε ψάρια, φρούτα, λαχανικά και ελαιόλαδο, όπως είναι η Μεσογειακή διατροφή, περιορίζει την έκκριση του β-αμυλοειδούς. Η δυσλειτουργία της συγκεκριμένης πρωτεΐνης του εγκεφάλου είναι η πιθανότερη αιτία πίσω από τη νόσο του Αλτσχάιμερ.

Κοινωνικοποίηση

Τα άτομα τρίτης ηλικίας, που δεν απομονώνονται κοινωνικά, έχουν περισσότερες πιθανότητες να διατηρήσουν τις γνωστικές τους ικανότητες, συγκριτικά με όσους και είναι λιγότερο πρόθυμοι να μάθουν καινούργια πράγματα και να ζήσουν νέες εμπειρίες.

Πνευματική εργασία

Σύμφωνα με έρευνα της Mayo Clinic, που πραγματοποιήθηκε σε 2.000 ενήλικες, όσοι κάνουν από δύο έως πέντε πνευματικά διεγερτικές δραστηριότητες, μειώνουν τον κίνδυνο γνωστικής εξασθένισης.

Τεχνικές για να θυμάσαι τα πάντα

Μαζί με τις δραστηριότητες εκείνες που θα κρατήσουν το μυαλό και τη μνήμη σε καλή κατάσταση υπάρχουν και τεχνικές καθημερινής χρήσης για να θυμόμαστε εύκολα

Ακολουθούν κάποιες ενδεικτικές τεχνικές

– Χρησιμοποίησε όλες σου τις αισθήσεις! Πότε μαθαίνεις πιο εύκολα ένα ποίημα, όταν το διαβάζεις προσπαθώντας να το αποστηθίσεις ή όταν το ακούς μέσα σε μια μελωδία, ως στίχους ενός τραγουδιού;


– Κάνε συσχετισμούς και ενεργοποίησε τη φαντασία σου. Για να θυμάσαι πώς λένε κάποιον που μόλις γνώρισες, φαντάσου τον να κάνει κάτι που θα έκανε κάποιος γνωστός σου με το ίδιο όνομα.


– Κάνε τον δάσκαλο! Μόνο όταν εξηγείς ή περιγράφεις κάτι σε κάποιον άλλο, κατακτάς πραγματικά αυτήν τη γνώση, και αυτό είναι κάτι για το οποίο μπορούν να σε διαβεβαιώσουν και οι ίδιοι οι δάσκαλοι.


– Φτιάξε ακροστιχίδες ή ακρωνύμια με τα αρχικά των λέξεων από τις συγκεκριμένες πληροφορίες που θέλεις να θυμάσαι. Αυτό το κολπάκι είναι από τις καλύτερες ασκήσεις μνήμης και για παιδιά, για να θυμούνται, για παράδειγμα, εύκολα κανόνες της Γραμματικής! 


– Τεμάχισε ή ομαδοποίησε αυτά που πρέπει να θυμάσαι. Μαθαίνοντας το τηλέφωνο 6911234567 ως 691 – 123 – 4567, είναι σαν να έχεις μάθει 3 αριθμούς, και όχι 10.


– Τοποθέτησε με τη φαντασία σου αυτά που πρέπει να θυμάσαι σε έναν χώρο που γνωρίζεις καλά. Φαντάσου, για παράδειγμα, ότι μπαίνεις και βλέπεις στο διάδρομο ξετυλιγμένο χαρτί υγείας, στην τραπεζαρία χυμένο γάλα, ότι όπως προχωράς σκοντάφτεις πάνω σε ένα κουτί απορρυπαντικό και με το που πατάς το πόδι σου στην κουζίνα γλιστράς πάνω σε φασόλια και κοφτό μακαρονάκι. Έτοιμος για ψώνια, και χωρίς λίστα!


– Οι καλύτερες ασκήσεις μνήμης και συγκέντρωσης είναι τα παιχνίδια! Το σκάκι, το Sudoku, τα σταυρόλεξα, ακόμα και τα χαρτιά (μπιρίμπα ή ξερή, δεν έχει σημασία) είναι ιδανικά παιχνίδια μνήμης για ηλικιωμένους.


– Γράψε αυτό που θέλεις να θυμάσαι! Το πιθανότερο είναι ότι δε θα διαβάσεις ποτέ αυτό που έγραψες, γιατί θα το θυμάσαι, ακριβώς επειδή το έγραψες! Κι όμως, έτσι λειτουργεί…

Αρχείο

Social Media